Jak na copywriting?

Copywriting je tvorba chytlavých reklamních či marketingových textů, které mají upoutat pozornost a tím podpořit prodej výrobků a služeb. Osoba, která píše takové texty, se označuje jako copywriter. Copywriter píše texty všude, kde mohou pomoci právě třeba zvýšením tržeb nebo přilákáním nových zákazníků. Zaměřuje se na texty reklam a poutavé příspěvky na sociální sítě, přes webové stránky až například po PR články nebo tvorbu nových sloganů. 

A pokud začínáte například s vlastním byznysem nebo tvorbou obsahu a nemůžete si zrovna dovolit najmout copywritera, tady je pár tipů, jak tvořit  poutavé reklamní texty a čeho se při jejich tvorbě držet a na co myslet.

Nejprve si vyhledejte vhodná klíčová slova, která budete při psaní v textu používat. Klíčová slova zvyšují šanci na zviditelnění webu nebo daného příspěvku. Pokud člověk hledá na Googlu konkrétní produkt a nebo službu, může se poštěstit a zadá přesná klíčová slova, která jsou použita v článku. Pokud jste napsali skvělý článek, který vyhledávač vyhodnotí jako přínosný, pak bude váš web výše ve výsledcích vyhledávání. Dobrý copywriting pomáhá zvýšit organický dosah.

Poté nastudujte cílovou skupinu. Vědět přesně, čím se firma, pro kterou píšete, zabývá a co komu prodává. Cílová skupina musí být definována z toho důvodu, protože je potřeba uzpůsobit například vyjadřování a pořádně byste se měli zamyslet, jakým stylem celý text pojmout.

Dále byste se měli podívat, jaké články píše konkurence a na jaká klíčová slova cílí. Proč? Musíte napsat chytlavější a poutavější text a nadpis, proto! Jelikož konkurence má stejné zákazníky jako máte vy, tak vám mohou napovědět, pokud jste něco třeba opomenuli a nebo se jimi můžete lehce inspirovat. Prostě se mrkněte na ostatní firmy ve stejném oboru, které se drží v žebříčku hledanosti nahoře a zkuste je trumfnout svými kvalitnějšími texty, na které upoutají pozornost chytlavé nadpisy.

Nyní přichází na řadu samotný text! Abyste napsali skutečně kvalitní text na jakékoliv téma, měli byste mu buď velmi dobře rozumět, a nebo si udělat důkladnou rešerši daného tématu. Rešerši byste měli udělat, i když víte, o čem píšete, abyste na něco nezapomněli nebo abyste našli novinky v oboru. Rešerši dělejte klidně z vícero zdrojů, ničemu to neuškodí, ba naopak, jeden zdroj může vyvrátit druhý tak je potřeba se o pravdivosti utvrdit pomocí dalšího zdroje. Obsah textu musí být hodnotný a pravdivý!

Další v pořadí nadpis! Úkolem nadpisu je zaujmout čtenáře v prvních třech vteřinách, kdy si někdo zobrazí daný příspěvek. Jak napsat takový poutavý a atraktivní nadpis? Existuje zákon „čtyř U“ a ten je třeba dodržovat, aby čtenář po dočtení nadpisu chtěl vědět, co se skrývá v článku. S tímto “zákonem” přišel copywriter Michael Masterson. Podle něho by měl každý nadpis splňovat tyto pravidla uvedena níže.

  • Useful – nadpis musí mít pro čtenáře nějaký přínos a musí být pro něj užitečný
  • Urgent – nadpis by měl vyzařovat naléhavost – například „Tohle musíte vidět“ nebo „Bez tohoto se neobejdete“, inspiraci můžete čerpat v různých online časopisech a novinách.
  • Unique – zároveň musí být nadpis jedinečný, tedy aby nebyl moc podobný těm, které již existují – zkrátka něco nového. Buďte originální, ale pozor na clickbait!
  • Ultra-specific – a na závěr by měl být specifický – ať vyjadřuje podstatu příspěvku.

A v neposlední řadě nezapomeňte do textu přidat CTA neboli výzvu k akci. V praxi to znamená, že nabádáte čtenáře, aby klikli na nějaký odkaz, který se může v samotném textu nacházet nebo aby zanechali komentář pod příspěvkem a tak vyjádřili svůj názor. Pozor – už před tím, než začnete článek psát, vám musí být jasné, kam chcete uživatele po přečtení dovést a jaký má článek cíl.

Pokud jste splnili výše uvedené tipy, jak na copywriting, tak si nakonec projděte celý text ještě jednou. Text by měl být naprosto bez chyby a tak je na řadě kontrola gramatiky, protože v reklamním textu nechcete žádný překlep. Může vám pomoci automatická kontrola pravopisu, pravidla českého pravopisu a nebo můžete využít online korektory jako Lingea.

V pořádku musí být také stylistika textu a jeho typografie. Po opravě gramatiky a všech potřebných krocích a úpravách si po sobě všechno naposledy důkladně přečtěte. Pokud text dává smysl, můžete ho v klidu pustit do světa. A pamatujte, pokud se vám na textu něco nezdá a nebo nemůžete chytnout takzvanou „flow“ při psaní textu, nechte text třeba den nebo dva dny odležet. Pak se k němu vraťte a určitě psaní půjde lépe!

Snad vám tyto tipy pomůžou a budete se moci do práce vrhnout naplno! A abych nezapomněl, určitě se podívejte na kurz digitálního marketingu který CreatiCom pomáhá pořádat na fakultě sociálně ekonomické UJEP. Na kurzu proběhla například přednáška právě o copywritingu, které se chopila Radka Legerská. Před sebou máme ještě například přednášky o automatizaci obchodu od Radka Miškovského a Michala Rejmona a nebo se budete moci dozvědět třeba něco o budování osobního brandu od Maxe Kozlova. Tak se neváhejte ještě přihlásit, ať vám nic dalšího neuteče. 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
en_USEnglish