Lokální marketing znamená cílené oslovení zákazníků v určitém regionu – městě, čtvrti či okruhu kolem vaší provozovny. Tento přístup má smysl zejména pro malé a střední podniky. Nabízí jim totiž možnost efektivně investovat do propagace a získat stabilní zákaznickou základnu. Jak na lokální marketing na internetu? A fungují stále tradiční metody offline?
Vaším cílem je oslovit zákazníky, kteří bydlí poblíž. Dobrá zpráva je, že máte vyšší pravděpodobnost, že navštíví vaši kamennou pobočku, využijí vaši službu, nebo provedou nákup. Osobní kontakt a důvěra bývají mnohem silnější, než anonymní online reklamy. Lidé se rozhodují na základě doporučení známých a pozitivních recenzí.
Vyhledávají ale zákazníci lokální podniky na internetu? Na to nám odpoví výzkum marketingové agentury BrightLocal. Podle nich až 80 % zákazníků v USA týdně hledalo lokální podniky na internetu. 32 % to navíc dělá denně. Pokud tedy podnikáte v oblasti služeb, gastronomie nebo retailu, zaměření na lokální zákazníky vám může zajistit dlouhodobý růst.
Kolik vás to bude stát? Marketing pro malé podniky je z pohledu lokálního působení ideální z pohledu nákladů. Výsledky se dostavují rychleji a rozpočet se dá snadno kontrolovat. Nevíte kde začít? Přečtěte si náš článek o Marketingová strategie: Jak poznat, že je správně nastavena? Získáte tak základní vhled do plánování vašeho marketingu.
Nezbývá vám čas na marketing? Chcete se více soustředit na řízení vašeho podnikání a jeho růst? V Creaticomu marketing pro lokální podniky zvládáme skvěle. Ozvěte se nám a rádi se vám o vaše reklamy, obsah či spolupráce s influencery postaráme.
Jak funguje lokální marketing?
Jak název napovídá, vaším primárním cílem bude oslovit zákazníky z vašeho okolí. Lze přitom kombinovat online i offline nástroje. Když se podíváme na online marketing pro malé firmy, zaměříme se především na:
- SEO optimalizaci
- Sociální sítě
- Profil firmy na Google
Podle studie US Chamber of Commerce „Efektivní strategie lokální SEO optimalizace dává malým podnikům konkurenční výhodu v jejich oblasti.“
Offline, či tradičními metodami, máme na mysli letáky a spolupráce s okolními podniky.
Úspěch však záleží na autenticitě a pochopení místního trhu. Pokud město znáte dobře, jednoduše se vám podaří pochopit preference místních zákazníků. Připravíte tak nabídku, která je zaujme.
Online strategie pro lokální marketing
Naším prvním doporučením je správně nastavený profil na Google Business Profile. Jedná se o základní „pilíř“ lokálního marketingu. Vyplněná adresa, otevírací doba, fotografie z provozovny a aktuální kontakty. Jen těchto pár informací vám může pomoct k lepší viditelnosti ve výsledcích vyhledávání a mapách.
Podniky s kompletně vyplněným profilem mají podle ThriveThemes až o 70 % vyšší důvěru ze strany zákazníků oproti těm, které ho nemají vyplněný.
Lokální SEO
Dalším krokem je lokální SEO. Optimalizace webu na klíčová slova jako např. „Kadeřnictví Praha 4“ nebo „Marketingová agentura Ústí nad Labem“ pomáhá vyhledávačům a umělé inteligenci váš podnik přiřadit ke konkrétní lokalitě. LocallQ uvádí, že až 28 % lokálních vyhledávání vede k nákupu do 24 hodin.
Zajímá vás, co vám může přinést lokální SEO? Podívejte se na náš článek s názvem Výhody lokálního SEO. Dozvíte se, co vám tato odnož klasické SEO optimalizace může přinést.
Lokální reklamy
Výborným doplňkem pro lokální SEO jsou reklamy s geolokací. Pomocí nástrojů jako je Google Ads, Facebook Ads nebo Sklik můžete cílit přesně na zákazníky ve vašem okolí. Vše si nastavíte v okruhu kilometrů. Můžete tak efektivně propagovat akce, slevy, nebo dát zákazníkům v okolí vědět o novinkách.
Sociální sítě – Nutnost, bez které se neobejdete
Jako posledním doporučením jsou sociální sítě. Naše doporučení se budou týkat spíše obsahu. Ten by měl být s lokálním přesahem. Sdílejte fotografie města, příběhy zákazníků, spolupráce s lokálními mikroinfluencery, nebo příspěvky s označením konkrétních míst.
Máte zájem o influencer marketing? S tím vám nejlépe pomůžeme v Influencomu. Na blogu také najdete základní informace o spolupráci s influencery. Budete tak mít základní přehled o tom, co tato forma online marketingu obnáší.
Offline strategie, které stále fungují
Ačkoliv se soustřeďujeme na online prostředí marketingu, tradiční kanály mají stále svou sílu. Tištěné letáky, výlohy, billboardy, polepy aut, nebo inzerce v lokálním tisku stále pomáhají budovat povědomí o značce. Lidé totiž nejsou online neustále a některé z nich můžete oslovit pouze v reálném světě. Podle výzkumu Wix.com 45 % spotřebitelů objevuje nové firmy právě prostřednictvím tištěných materiálů.
Jak na offline marketing? Efektivní je spolupráce s okolními podniky. Kavárna může například propagovat blízké květinářství a naopak. Účast na lokálních akcích nebo sponzoring sportovních týmů také posiluje vztah s komunitou.
Recenze a doporučení
Síla komunity a recenzí je v lokálním marketingu obrovská. 88 % lidí důvěřuje online recenzím stejně jako osobním doporučením. (Embryo.com)
Měli byste se proto zaměřit také na získávání pozitivních recenzí na Googlu, Facebooku či Firmách.cz. Po každém nákupu nebo poskytnutí služby proto nezapomeňte klienta požádat o hodnocení.
Aktivní práce s recenzemi navíc pomáhá nejen zlepšovat pověst firmy, ale také zvyšovat pozici ve vyhledávání.
Jak změřit výsledky vaší marketingové snahy?
Klíčem k úspěchu je měření efektivity kampaní. Dobrá zpráva je, že v online marketingu se dá téměř vše měřit. Můžete sledovat například:
- Odkud návštěvníci přicházejí
- Jaké množství objednávek pochází z vašeho regionu
- Jak se mění počet recenzí nebo volání
- Kolik lidí v okolí zasáhla vaše online reklama
Statistiky SimpleTexting ukazují, že 57 % malých podniků, které pravidelně vyhodnocují své kampaně, zaznamenává růst tržeb. Nejen to může být motivující. Díky pravidelné analýze také můžete upravovat rozpočet a posílit marketing tam, kde skutečně funguje.
Lokální marketing je základním pilířem každé úspěšné strategie pro malé podniky. Pomáhá těmto firmám být vidět v lokální komunitě, získávat nové zákazníky a budovat s nimi dlouhodobé vztahy. Chcete vytvořit ucelenou strategii online marketingu pro vaši malou firmu? Ozvěte se nám. Pomůžeme vám být vidět online a zaujmout nové zákazníky.

