Prodejte sebe i své produkty a služby na LinkedIn

Ať už svůj LinkedIn profil máte z důvodu hledání práce, prodávání svých služeb a produktů, nebo si chcete jen budovat svůj vlastní brand, měli byste mít vyplněné všechny sekce, které můžete. Každá informace se dá nějak prodat a je jen na vás, jakým způsobem to uděláte. Zvolený způsob pak bude ovlivňovat, zda dosáhnete vašich cílů a výsledků, které od LinkedIn očekáváte, nebo ne. Tak proč sebe nebo své nabízené služby a produkty neprodat správně?

Jak by měl váš profil vypadat, co by tam mělo být a co tam naopak nepatří? Takových otázek dostávám spoustu. Neexistuje žádný mustr, který by byl aplikovatelný úplně na vše. Spíše to berte jako návod, jak nad tím uvažovat a aplikovat s ohledem na váš cíl.

Není nic lepšího než začít od začátku. Otevřete si svůj profil a pojďte si ho se mnou projít a porovnat to, co tam máte, s tím, co vám radím. Než se pustíme do samotného vzhledu a obsahu, tak se podívejte na svoji URL adresu. Vidíte tam adresu www.linkedin.com/in/vasejmeno? Pokud ano, tak super, ale pokud tam vidíte své jméno a za tím spoustu čísel, tak si to hned upravte. V pravém sloupci v prvním bloku vidíte Upravit veřejný profil a adresu URL. Klikněte na to a otevře se vám nová stránka. Na stejném místě, kde jste klikli, uvidíte svou nynější URL a za tím tužku, díky které můžete text upravit. Doporučuji si tam napsat své jméno a pokud je již zabrané, tak můžete využít například pomlčky nebo obrátit jméno a příjmení.

Adresu máme. Další věc, která vás hned na profilu zaujme, je vaše profilová fotka. Tady doporučuji vyhnout se Facebookovým fotkám a různým selfíčkům z dovolených. Prezentujte se tak, aby to sedělo k vašim cílům a vašemu oboru. Pokud jste CEO v bance, tak se hodí, abyste měl na sobě oblek nebo alespoň košili. Pokud jste svatební fotografka, tak nemusí být vaše fotka takto laděná, ale opět by měla ukazovat to, jak vás nejspíš lidé potkají na svatbě.

jak upravit linkedin 1

Dalším grafickým poutačem je podlouhlá fotka nad vaším profilovým obrázkem – cover, nebo jak jsme zvyklí z Facebooku, úvodní fotka. K tomuto prostoru přistupujte jako k dalšímu místu, kde se můžete ukázat nebo prodat to, co nabízíte. Nevkládejte si náhodné fotky velkoměsta, ale ukažte například atmosféru ve firmě, vás v akci nebo to využijte jako prostor, kde sdělíte návštěvníkovi, co má udělat.

Například pokud jste lektor IT, zvolte fotku, na které vysvětlujete studentům, jak se kóduje web. Pokud jste svatební fotografka, ukažte, jak právě fotíte novomanželský pár u oltáře a jak jste skvěle zachytila momentku, která jim vždy připomene jejich den. Můžete tam zakomponovat svůj slogan, odkaz na web, telefonní číslo a další informace, které pomůžou v dosažení cíle.

Fotky máme za sebou a třetí sekcí, která poutá hodně pozornosti je profesní představení, které donedávna bylo označeno jako motto. Toto pojmenování pak svádělo k tomu, že si tam lidé psali různé citáty a podobně, a některým profilům tam zůstaly dodnes. Co by ale v profesním představení mělo být? Napište si tam něco, aby každý potenciální zákazník nebo zaměstnavatel okamžitě poznal, s čím mu můžete pomoci. Mít tam napsané CEO firmy XY toho o vás moc neřekne, pokud nejste CEO ve známé firmě. LinkedIn umožňuje do profesního představení zadat až 220 znaků. Doporučuji na první pozice umístit informace a klíčová slova, která o vás řeknou co nejvíce. Například Digitalizace obchodu a marketingu, LinkedIn B2B Marketing & Sales Specialist, Co-Founder of CreatiCom, který najdete u Michala Rejmona. Každý ihned ví, s čím mu může pomoci a zda je ten, koho hledá.

Sekce O mně se podle mě dost lidí bojí. Buď tam nemají uživatelé LinkedIn napsané vůbec nic, nebo třeba jednu větu. Například Zabývám se výkonnostním marketingem, zejména tvorbou kampaní na Facebooku. To mi přijde jako obrovská škoda. I když se návštěvník dozví, co děláte, tak ale čím se odlišujete od dalších performance marketérů? Jaká je pravděpodobnost, že si na vás někdo vzpomene i za měsíc?

Co tam tedy napsat? První odstavec je stěžejní. Musíte čtenáře natolik zaujmout, aby ho to podnítilo k pokračování ve čtení. Za mě je fajn na začátek prvního odstavce zakomponovat “háček”. Například “Jsem majitelem X společností a projektů, které vydělaly 100 mio +. Nebyl bych ale tady, kde jsem, pokud bych nezažil svůj první fuck up při prodeji reklamy na ulici.” Každý ví, že nic není růžové a občas se najdou i nějaké pády, které vás ale posouvají. Nemusíte se vůbec bát ukázat to, že došlo k nějakému zvratu, který vás ale dostal tam, kde jste. Pokud byste byli v Americe, tak tam hodně koukají na to, jestli máte za sebou nějaký fuck up. Pokud by si vybírali mezi dvěma kandidáty, tak se spíše přikloní k tomu, kdo si již něčím prošel. Navíc lidé mají rádi příběhy. Je super ukázat, CO děláte, ale také zakomponujte PROČ. S lidmi může váš příběh rezonovat a s větší pravděpodobností na vás nezapomenou.

Další s částí, která by měla zaznít v sekci O mně je vaše odbornost a zkušenosti, které máte za sebou a výsledky, které jste přinesli. Například “Věnuji se výkonnostnímu marketingu v sektoru služeb přes 10 let a působil jsem například v Zajímavé firmě A, Zajímavé firmě B, Zajímavé firmě C. Díky správnému nastavení PPC kampaní jsem těmto společnostem přinesl o 300 % vyšší zisky.”

Poslední částí je call to action, tedy výzva k akci. Co chcete, aby lidé udělali? Chcete, aby vám napsali e-mail a poptali vaše služby? Chcete, aby vás sledovali na vašem YouTube kanále? Chcete, aby navštívili web a nakoupili na e-shopu? Tak přesně to tam musíte napsat.

Sekce Vybrané také není moc používanou částí na LinkedIn profilech. Tuto sekci berte jako chytrý způsob, jak se zase o kus přiblížit návštěvníkům vašeho profilu. Můžete zde ukázat PDF ke svým projektům nebo se podělit o své úspěchy. Do sekce můžete přiložit případové studie, či informativní PDF o vašich službách a produktech, můžete tam přidat podcast, ve kterém jste se objevili, obdržená ocenění, certifikáty a školení nebo odkaz na článek či rozhovor, který podtrhuje vaši odbornost.

Pracovní zkušenosti berte jako část, kde ukážete, v jakých firmách jste pracovali a co jste jim přinesli. Náplň práce je fajn, ale výsledky vás prodají mnohem více.

Máte na LinkedIn nějaká doporučení? Nemáte? Koukněte se na reference z jiného úhlu pohledu. Když si jdete koupit nový telefon, koukáte na recenze? Když přemýšlíte o návštěvě workshopu, koukáte na reference? Tak proč si nenecháte napsat i doporučení na LinkedIn? Stejně jako vy si jen tak něco nekoupíte, k čemu nenajdete recenzi, tak dost podobně může uvažovat někdo nad spoluprací s vámi.

Přestaňte se ostýchat a oslovte klienty nebo kolegy, kteří s vámi mají zkušenost a mohou k vám říci pár slov. Na LinkedIn je přímo možnost Požádat o doporučení. Vyberete si konkrétní osobu, zadáte v jakém vztahu jste – zda to byl váš klient, kolega nebo nadřízený, a krátkou zprávou ho můžete slušně požádat o její napsání. Můžete jim to ještě více usnadnit a pokud si vybavíte, co vám řekli, jak byli spokojení, nebo vám to psali v e-mailu, tak to sepište a pošlete. Oni to případně jen upraví a vloží. Nebo jim prvně napište vy doporučení a požádejte je o to samé. Rádi vám to oplatí.

Myslete na to, že čím více sekcí vyplníte, tím lépe pro vás. LinkedIn tímto zvyšuje vaši kredibilitu a budete zase o krok blíže k vašim LinkedIn cílům. Dobře vyplněný profil je základem úspěchu na LinkedInu.

Ať se vám daří na této síti prodat sebe i své produkty a služby.

Lucie Syrová

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
cs_CZCzech